تاثیر میزان عرضه و تقاضا بر قیمت حبوبات

تاثیر میزان عرضه و تقاضا بر قیمت حبوبات تا چه حدی است ؟ ۲عامل در افزایش قیمت موثر است که یکی از آنها تعادل میان عرضه و تقاضا است.

افزایش چشمگیر تقاضا برای اجناس خوراکی و هجوم مردم به سوپرمارکت‌ها، قفسه فروشگاه‌ها را خالی کرده و هرجا که اجناس به سرعت تامین نشوند قیمت‌ها افزایش چشمگیری پیدا می کند قیمت حبوبات نیز تابع همین شرایط است و با نزدیک شدن به ‌ماه رمضان شدت افزایش قیمت بیشتر خواهد بود.

تاثیر میزان عرضه و تقاضا بر قیمت 

عوامل مهمی در تعیین قیمت حبوبات نقش دارند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

نوسان نرخ ارز،

میزان تولید داخلی،

عرضه و تقاضا

میزان و زمان واردات و صادرات .

قیمت جهانی حبوبات معمولا ثابت است و بر اساس شرایط خاصی دچار تغییر می‌شود. عواملی مثل کاهش یا افزایش بارندگی و سایر عوامل طبیعی و غیرطبیعی تأثیرگذار بر میزان تولید، می‌توانند قیمت جهانی این اقلام را تغییر دهد.

هزینه‌های تولید در سال‌های اخیر برای کشاورزان نه‌تنها پایین نیامده بلکه افزایش یافته و کشاورزان با محاسبه این هزینه‌ها حاضر نیستند محصولاتشان را زیر قیمت بفروشند.

دیگر عامل بسیار مؤثر بر قیمت‌های بازار صادرات و واردات است. واردات باید به موقع و درست در زمان نیاز بازار باشد در غیر این صورت کمبود یک محصول، بازار را نامتعادل می‌کند و باعث افزایش قیمت می‌شود.

محصولی مثل نخود زمان برداشت، در بازار در حجم بالایی عرضه می‌شود، صادرات مازاد تولید باعث می شود از کاهش قیمت و زیان تولیدکننده جلوگیری شود.

حبوبات بعد از شیوع ویروس کرونا بین ۲۰ تا صددرصد افزایش قیمت داشته است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به انواع لوبیا بوده است. قیمت سایر محصولات هم بین ۲۰ تا ۶۰ درصد افزایش داشته است.

قیمت نخود که عمدتا در دو استان کرمانشاه و لرستان کشت می‌شود، در مقایسه با سایر حبوبات با کمترین نرخ نوسان و افزایش روبه‌رو بوده است.

استان‌های کرمانشاه، لرستان، مرکزی، فارس، زنجان و آذربایجان شرقی تولیدکنندگان عمده حبوبات در کشور هستند و با وجود اینکه این محصولات به میزان زیادی در این استان‌ها تولید می‌شود، همچنان ما نیاز به واردات داریم.

ایران به‌دلیل مصرف بالای حبوبات، سالانه بخشی از این نیاز را از دیگر کشورها همانند کانادا، امریکا، اتیوپی و روسیه وارد می‌کند که اگر موانع وارداتی این محصول رفع شود شاهد تأثیر عمده‌ای در کاهش قیمت حبوبات در کشور خواهیم بود.

با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *